Menisküs Yırtıkları

Diz ekleminde, diğer eklemlerden farklı olarak iç ve dış taraflarda birer tane yarım ay biçiminde ilave birer kıkırdak daha bulunur. Menisküs adı verilen bu kıkırdakların görevi, diz ekleminin hareketleri kolaylaştırmak, eklemin kayganlığını artırmaktır. Eklem kıkırdağının aşınmasında olduğu gibi dizlerini çok kullananlarda veya sporcularda ters bir hareket sırasında menisküs kıkırdağında yırtık ortaya çıkabilir. Bu durum aniden ortaya çıkmışsa şiddetli ağrı ve eklem şişliği ile kendini belli eder. Çoğu zaman hasta bu durumun farkına varmaz ve ilerleyen yaşla birlikte dizin eklem kıkırdağının aşınmasına paralel olarak menisküs tabakası da incelir ve üzerinde yer yer yırtıklar meydana gelir. Diz hareketleri sırasında ağrı ve takılma şikayetleri ortaya çıkar ve hastanın hızlı yürümesini, merdiven inip çıkmasını engellemeye başlar. Kesin tanı için ayrıntılı bir muayeneden sonra MR çekilebilir ve yırtığın derecesi belirlenir. Küçük yırtıklarda ameliyat gereksizdir. Fizik tedavi ve rehabilitasyon yöntemleri hastanın rahatlamasına yardımcı olur. PRP tedavisi, özel enjeksiyonlar, nöral terapi, Ultrason, lazer, TENS gibi tedavilerle birlikte yapılan özel egzersiz uygulamalarıyla diz çevresindeki kaslar güçlendirilir, dizin tekrar zorlanmamasına özen gösterilir.

Bu tedavilere rağmen şikayetleri geçmeyen hastalarda ise ortopedik cerrahi yöntemlerine başvurulur; menisküs kısmen çıkarılarak eklem yüzeyi düzeltilir. Ameliyattan sonra mutlaka kapsamlı bir rehabilitasyon programının uygulanması gerekir; aksi takdirde bir süre sonra eklem kireçlenmesi nedeniyle yakınmalar tekrar ortaya çıkabilir.